Saturday, November 24, 2012

HIPERAKTIF (ADHD- attention Deficit Hyperactivity Disorder)




Definisi hiperaktif


  • keadaan yang di kenal sebagai kesukaran memusatkan perhatian, mempunyai masalah kecil di otak, kerosakan kecil di otak, terlalu banyak bergerak atau aktif dan hiperaktif.
  • ADHD adalah satu gangguan yang menjejaskan keupayaan otak untuk menumpukan atau memfokuskan terhadap sesuatu benda.
  • menurut American Psichiatric Association (APA) 1994, ADHD adalah "tingkah laku hiperaktif dan kurang tumpuan yang berlaku secara berulang-ulang atau berterusan. Tingkah laku ini berlaku sangat kerap dan di lihat secara berulang-ulang atau berterusan.
  • 3%- 5% gangguan hiperaktiviti dan impulsitiviti kerap berlaku ketika pra sekolah, sekolah rendah dan pada peringkat remaja.
  • Kanak-kanak lelaki lebih cenderung mendapat ADHD berbanding perempuan.
  • umur 7 tahun biasanya kanak-kanak mengalami kecelaruan dan ganguan serta kurang tumpuan.

Kategori dan ciri-ciri murid ADHD

a) kurang tumpuan
  • gagal memberikan tumpuan dengan teliti pada butir-butir tertententu atau terperinci. kanak-kanak selalu cuai dan lalai melakukan kesilapan dalam kerja sekolah, pekerjaan dan dll.
  • mempunyai masalah untuk mempertahankan tumpuan dan perhatian dalam sesuatu aktiviti terutama aktiviti visual dan pemikiran kecuali menggunakan jari untuk menunjukkan perkara yang di baca. Kanak-kanak 6 tahun boleh menumpukan perhatian sekurang-kurangnya 15-20 minit sahaja.
  • tidak mendengar perkara yang diperkatakan kepadanya. contohnya memberikan arahan yang banyak dalam satu masa, mereka tidak dapat mengingatnya.
  • gagal untuk mengikut atau mematuhi arahan dan sering gagal melengkapkan atau menyiapkan kerja sekolah atau kerja rumah yang diberikan.
  • menghadapi masalah dalam pengurusan dan pengelolaan aktiviti, tugasan atau kerja dengan sendiri.
  • selalu mengelak, berasa benci atau enggan memberikan komitmen terhadap kerja yang memerlukan tumpuan yang lama serta memerlukan keupayaan dari segi mental contohnya kerja sekolah.
  • selalu kehilangan benda atau barang yang berkaitan dengan kerja. hal ini boleh di kategorikan sebagai sifat yang pelupa atau tidak ingat sesuatu perkara yang telah di lakukan.
  • senang di ganggu oleh elemen luar
  • menjadi pelupa dalam aktiviti harian.

b) Hiperaktif
  • kerap mengerakkan tangan dan kaki atau mengeliat di tempat duduk.
  • selalunya meninggalkan tempat duduk di dalam kelas, kurang perhatian dan lebih tumpuan kepada perkara yang di minati
  • sering berlari ke sana ke mari atau memanjat dengan melampau dalam situasi yang tidak sesuai
  • kerap menghadapi masalah untuk bermain atau melakukan aktivit riadah secara senyap.
  • tidak duduk diam iaitu mereka sentiasa dalam keadaan bergerak cergas atau kerap bertindak balas terhadap sesuatu rangsangan.
  • terlalu bayak bercakap, kadang-kadang cuba membebel

c) impulsif
  • selalu memberikan jawapan terlebih dahulu sebelum soalan diajukan sepenuhnya.
  • tidak sabar atau menghadapi masalah untuk menanti giliran
  • sering mencelah perbualan,menganggu aktiviti atau suka mengusik rakan yang lain (berlagak seperti ketua).
  • membuat pertimbangan yang salah. Tidak dapat membezakan perkara yang dilakukan betul atau salah.
  • cenderung untuk mengalami kemalangan kerana selalu bermain dengan benda yang tajam, melintas jalan raya tanpa melihat kiri dan kanan.

d) gabungan
  • gabungan daripada impulsif, hiperaktif dan kurang tumpuan
  • sukar untuk mengawal tingkah laku
  • tidak memberikan tumpuan, gagal menyiapkan tugasan, tidak mengikut arahan dan sukar utuk memberi tumpuan terhadap sesuatu aktiviti.
  • masalah impulsif menyebabkan murid sukar untuk bertindak tanpa berfikir, bertukar-tukar aktiviti, sukar menunggu giliran
  • masalah hiperaktif menyebabkan murid sukar berlari atau memanjat perabot, tidak boleh duduk diam, bergerak secara berlebihan semasa tidur, mudah mengamuk dan sukar menyesuaikan diri dengan orang lain.

ASPEK DAN CIRI-CIRI MURID ADHD

a) kognitif dan pencapaian akademik
  • lemah dalam pencapaian akademik kerana tidak dapat memberikan tumpuan atau meluangkan masa yang sedikit di dalam kelas
  • gred yang di perolehi rendah dan berkemungkinan untuk gagal adalah tinggi
  • mempunyai untuk belajar dalam jangka masa yang lama dan cenderung untuk di atur serta mudah lupa.
  • tulisan yang buruk, kerja tidak memuaskan hati dan cuai, tugasan tidak lengkap dan kerja tidak disusun dengan baik.

b) Sosial
  • tidak suka bergaul dengan rakan sebaya lain, dan sukar unt di terima oleh rakan kerana sikap yang agresif.
  • sering berlaku pertelingkahan kerana ADHD tidak pandai berkomunikasi dengan baik.
  • ADHD yang teruk akan mengakibatkan antisosial yang bertambah dan interaksi sosial menurun
  • akan disisihkan atau tidak diterima oleh rakan dan tidak di sukai oleh guru.

c) emosi
  • mempunyai emosi yang tidak menentu dan cepat berasa marah
  • suka mengancam orang lain dalam bentuk fizikal ataupun percakapan
  • menjadi ganas tanpa sebab atau kerana masalah kecil
  • suka ketawa dan berasa seronok dengan tiba-tiba
  • seronok melihat kawan marah dengan gangguan yang di lakukan

d) tingkah laku
  • kerap mengasah pensel berbanding rakan lain, melihat sesuatu di atas rak buku berulang kali dan mengeliat atau bermain pensel diatas meja semasa guru mengajar
  • berlari dan memanjat di dalam kelas atau di rumah
  • menganggu rakan lain
  • bertukar aktiviti kepada aktivit lain
  • sukar menunggu giliran
  • suka membahayakan diri sendiri contohnya melintas jalan

FAKTOR PENYEBAB ADHD

  • pengambilan gula yang berlebihan
  • kerosakan saraf di otak
  • tahap neurotransmiter di dalam otak yang rendah
  • faktor genetik
  • faktor persekitaran
  • teratogen
  • tekanan emosi
  • faktor cuaca

CIRI-CIRI POSITIF ADHD
  • Kegigihan dalam kreativiti
  • bersifat kata hati
  • mempunyai emosi keinsafan
  • penuh semangat atau girang
murid-murid ADHD juga mampu berjaya dan bersaing dengan murid-murid yang normal





No comments:

Post a Comment