soalan 4 : Apakah yang dimaksudkan dengan apasia?
Menurut Wood
(1971) aphasia merupakan “parsial or complete loss of ability to
speak or to comprehend the spoken word due to injury, disease. Or
maldevelopment of brain.” (Kehilangan kemampuan untuk bicara atau
untuk memahami sebagaan atau keseluruhan dari yang diucapkan oleh orang lain,
yang diakibatkan kerana adanya gangguan pada otak).
Menurut Wiig dan Semel (1984) bahawa “Aphasia as
involving those who have acquired a language disorder because of brain damage
resulting in impairment of language comprehension formulation, and use”. (Mereka yang memiliki gangguan pada perolehan
bahasa yang disebabkan kerana kerosakan otak yang mengakibatkan ketidakmampuan
dalam memformulasikan pemahaman bahasa dan pengguanaan
bahasa).
Pengertian aphasia secara umum berkaitan dengan disorder of
brain, injury of the brain.
Sekarang ini terdapat banyak perbezaan dari jenis-jenis aphasia atau
keadaan-keadaan yang dikaitkan dengan aphasia seperti agnosia, paraphasia dan
dysprosody. Apasia adalah berbeza dari satu orang dengan yang orang lain. Tahap
keparahan apasia bergantung dari tempat dan keparahan cedera otak, kemampuan
berbahasa sebelum apasia, dan fizikal seseorang.
Gangguan bahasa
aphasia dikelompokkan kepada masalah receptive dan ekspresive. Aphasia
dihadapi oleh anak dan orang dewasa. Istilah developmental aphasia secara
luas digunakan kepada anak-anak walaupun sudah lama sekali berkaitan dengan
masalah neurorogikal damage. Aphasia children bermula dengan
menggunakan kata pada usia 2 tahun atau lebih dan ayat pada usia 4 tahun.
Hubungan antara aphasia dan kelainan neurological pada anak secara terus
menerus menarik perhatian para pengkaji, dengan menghasilkan beberapa bukti
yang berkaitan.
Sebagai contoh, Geschwind (1968)
menemui perbezaan yang bermaksud dalam ukuran auditory cortex lapisan luar
otak) pada pesakit aphasia antara hemisphera kiri dan kanan. Tetapi bukti yang
jelas tentang persyarafan mana yang mengalami gangguan, fakta itu sulit untuk
diperoleh.. Seperti penemuan-penemuan yang telah dilakukan, akan diteruskan
oleh para penyelidik melakukan eksplorasi susunan syarap pesakit aphasia
anak-anak. Walaupun antara teori dan andaian, arah dan tujuan membuktikan
fakta-fakta yang berkaitan dengan dengan disfungsi saraf khusus untuk aphasia
sangat sukar untuk diperoleh. Lain lagi ada yang disebut Aphasia orang dewasa
banyak yang mendefinisikan secara berbeza. Eisenson (1971) menyarankan bahawa
agar perjanjian berlaku antara para ahli dengan cara lebih baik mengenal pasti
gejala-gejala suatu individu yang aphasia daripada dengan hanya mendefinisikannya
atau tentang esensi aphasianya.
Sebagai contoh,
Geschwind (1968) menemui perbezaan yang bermaksud dalam ukuran auditory cortex
lapisan luar otak) pada pesakit aphasia antara hemisphera kiri dan kanan.
Tetapi bukti yang jelas tentang persyarafan mana yang mengalami gangguan, fakta
itu sulit untuk diperoleh.. Seperti penemuan-penemuan yang telah dilakukan,
akan diteruskan oleh para penyelidik melakukan eksplorasi susunan syarap
pesakit aphasia anak-anak. Walaupun antara teori dan andaian, arah dan tujuan
membuktikan fakta-fakta yang berkaitan dengan dengan disfungsi saraf khusus
untuk aphasia sangat sukar untuk diperoleh. Lain lagi ada yang disebut Aphasia
orang dewasa banyak yang mendefinisikan secara berbeza. Eisenson (1971)
menyarankan bahawa agar perjanjian berlaku antara para ahli dengan cara lebih
baik mengenal pasti gejala-gejala suatu individu yang aphasia daripada dengan
hanya mendefinisikannya atau tentang esensi aphasianya
Menurut Eisnson (1971) mengemukakan hasil
pemerhatian dari individu yang menghidapi aphasia :
1. Ada beberapa
tingkat dalam kesulitannya, seseorang dikatakan aphasia iaitu menunjukkkan
ketidakmampuan untuk menerima rangkaian bahasa lisan sebagai out put. Gangguan
ini sering disebut sebagai gangguan span memory atau span attention.
Gangguan ini (siri output dimanifestasikan dalam gangguan memformulasikan
secara sintaksis).
2. Kesulitan
aphasia secara umum dinyatakan adalah kurangnya kemampuan dalam memformulasikan
bahasa yang dapat difahami atau menghasilkan dalam jenis dan cara yang
konsisten dengan situasi (dikaitkan dengan formulasi bahasa). Pada umumnya,
kurang mampu untuk bertindak balas yang lebih intelektual dan abstrak terhadap
situasi yang berlaku.
No comments:
Post a Comment