Soalan 3:
Individuals with
Disabilities Education Act(IDEA) menggunakan istilah ‘emotional disturbance’ atau gangguan emosi
berdasarkan lima kriteria utama.Istilah ini menbawa maksud keadaan yang
menunjukkan satu atau lebih ciri-ciri berikut dalam satu tempoh masa yang
panjang yang akan mempengaruhi pencapaian akademik. Jelaskan kelima-lima
kriteria utama berikut
lima kriteria utama
pertama
satu ketidakupayaan
untuk belajar yang mana tidak boleh dijelaskan oleh intelek, deria dan faktor
kesihatan, ketidakupayaan yang berlaku ini tidak dapat di jelaskan kerana
gangguan emosi ini terjadi disebabkan oleh pelbagai faktor yang berpunca
daripada persekitaran.
kedua
satu ketidakupyaan
untuk membina atau mengekalkan perhubungan interpersonal dengan rakan sebaya
dan guru, kanak-kanak yang mengalami gangguan emosi kebiasaannya tidak dapat
bergaul dengan orang sekelilingnya.
ketiga
ciri-ciri tingkah laku dan emosi yang tidak sesuai dalam suasana yang
normal, kanak-kanak ini selalunya sering bertindak di luar batasan dan boleh
menggangu ketenteraman orang lain
keempat
mudah merasai kesedihan dan depresi, kanak-kanak ini sering mengalami
perasaan sedih dan kemurungan melampau dan kadang kala mereka boleh bertindak
di luar jangkaan
kelima
kecenderungan untuk
membina simptom fizikal atau ketakutan berkaitan personal dan masalah di
sekolah. Kanak-kanak yang mengalami gangguan emosi ini sering menjauhkan diri
daripada orang lain ataupun melakukan masalah di sekolah supaya mereka dapat
mengurangkan tekanan yang mereka hadapi.
No comments:
Post a Comment